Bureau Boven

Wie wij zijn / about

For English, see below

 

Bureau Boven is een collectief van freelance journalisten, gevestigd in de Tolhuistuin in Amsterdam-Noord. Wij werken voor landelijke dagbladen (Trouw, Parool, NRC Next, NRC Handelsblad), tijdschriften (o.a. Groene Amsterdammer) en omroepen (o.a. VPRO, IKON, HUMAN, NCRV). We ontwikkelen audiotours en werken aan grote innovatieve journalistieke projecten. 

 

Samen maakten we de Tolhuistour met verhalen over het oude Shell-terrein, en ontwikkelen een nieuwe audiotour over het Strijp S terrein in Eindhoven.

 

De komende vijf jaar werken we aan het Iron Curtain Project, een groot journalistiek project waarin we onderzoeken hoe het Ijzeren Gordijn nog steeds voortleeft in de hoofden van mensen aan de oostkant van het gordijn, in de generatie pre- en post '89. Zie www.ironcurtainproject.eu

 

Voor het Movies that Matter Festival maken we jaarlijks de online festivalkrant Daily Matters, en onze Vlielandse verhalen verschenen in de festivalkrant van Into the Great Wide Open.

 

In 2015 en 2016 hadden we onze eigen maandelijkse talkshow in de Tolhuistuin. Radio Noord: 2040. Over o.m. het Eeuwige Leven, De Man in 2040 en andere toekomstzaken.

 

 

Bureau Boven bestaat uit:

 

Adinda Akkermans schrijft o.a. voor NRC Handelsblad en NRC Next. Ze maakt radio voor de IKON en werkt als redacteur voor het televisieprogramma Het Filosofisch Kwintet.

www.adindaakkermans.nl


Catrien Spijkerman schrijft o.a. voor Trouw en NRC. Ze blogt over carrière en arbeidsmarkt op nrc.nl. Ze is verder gespecialiseerd in onderwerpen over geestelijke gezondheidszorg en psychiatrie. www.catrienspijkerman.nl


Emmie Kollau is radio- en videomaker en schrijft incidenteel. Ze maakt o.a. radiodocumentaires en wekelijkse bijdrages voor Nooit Meer Slapen van de VPRO. Verder maakt ze korte video's voor diverse opdrachtgevers.


Mira Zeehandelaar schrijft o.a. voor Het Parool en Wordt Vervolgd. Ze maakte radio voor het Westerborkluisterpad (NTR) en schrijft momenteel een boek over kinderarbeid voor Hivos. www.mirazeehandelaar.nl


Roos Menkhorst schrijft o.a. voor De Groene Amsterdammer, Folia NRC Next en Trouw. www.roosmenkhorst.nl

 

----------------

 

Bureau Boven is a collective of five Dutch journalists based in the Tolhuistuin, a cultural hotspot in the north of Amsterdam. We are working for Dutch national newspapers like NRC Handelsblad, Volkskrant and Trouw; and for high quality radio and television broadcasting organisations such as VPRO and IKON. Our stories are often small and personal but always represent the bigger picture. 

 

Together we work on innovative media productions. Like audio tours, for example the Tolhuistour on the terrain of Shell in Amsterdam and StrijpStories in Eindhoven. With stories about the history, today and the future of these fastly developing areas.

 

The coming five years we are working on the the Iron Curtain Project, an international multimedia production that examines how the Iron Curtain still plays a role in daily lives of Europeans. We are doing this by interviewing two generations: before and after the fall of the Iron Curtain. The interviews in text and in film are published on the website www.ironcurtainproject.eu/en but also in national newspapers. Beside the publications in newspapers and online,  we organise offline events all over Europe. Like the pop-up museum about fugitives from Eastern Europe last summer in Amsterdam.

 

We also make online newspapers for various festivals like Into The Great Wide Open, a popular music festival at the island called Vlieland and for Movies that Matter, a film festival from Amnesty International in The Hague. For Amnesty International, they made interviews with human rights activists from all over the world.

 

In 2015/2016 we had our own monthly talkshow in the Tolhuistuin: '2040'. About the future of men, eternal life and other future issues.

 

Bureau Boven consists of journalists Adinda Akkermans (1983) Roos Menkhorst (1984), Catrien Spijkerman (1984), Emmie Kollau (1977), and Mira Zeehandelaar (1981)